
MS SQL + Windows klient
lokální i cloudové instalace
sklady, výroba, logistika, personalistika, reporting,...
Chainway C72, C61, MC62
Informační systém AZ.PRO od společnosti Prospeks-IT je komplexní podnikový software navržený pro firmy všech velikostí a oborů, který pomáhá efektivně řídit a analyzovat firemní data. Díky modulární architektuře lze systém přizpůsobit specifickým potřebám podniku, přičemž nabízí specializované moduly pro oblasti jako ekonomika, dlouhodobý majetek, personalistika a mzdy, nákup, sklady, prodej, marketing, doprava a spedice, výroba, kmenové údaje a reporting. AZ.PRO je ceněn pro svou schopnost přizpůsobit se různým odvětvím, včetně strojírenství, stavebnictví či logistiky, a poskytuje řešení na míru s širokou nabídkou služeb a partnerských aplikací.
Specializace modulů
Vlastnosti a portfolio
Řešení na míru
AZ.PRO - komplexní informační systém
Doprava a spedice
Logistické sklady
Personalistika a mzdy
Strojírenská výroba
Stavební výroba
Výroba prefabrikátů
Manažerské pohledy
Dlouhodobý majetek
Ekonomika
Doprava a spedice
AZ.PRO podporuje všechny procesy řízení dopravy ve firmách. Jeho součástí jsou standardní funkce používané pro evidenci a správu vozidel v každé společnosti a navíc specializované funkce pro sledování výkonnosti vozidel i jednotlivých řidičů.
Implementací systému dochází nejen ke zpřehlednění a zrychlení práce při vyřizování požadavků, ale i ke zlepšení ve vytěžování vozidel.
Díky provázanosti systému je tedy automatické zpracování dat, včetně podkladů pro fakturaci, výpočtů mezd, výkonech vozidel, plnění kapacit vozového parku a dalších informací, které jsou nedílnou součástí výstupů z komplexního systému AZ.PRO.
Systém umožňuje efektivní:
- Plnou kontrolu nákladů společnosti
- Sledování rentability vozidel
- Plánování dopravy a vytěžování vozidel
- Sledování a plánování technických prohlídek
- Sledování spotřeby PHM s vazbou na čerpací stanici a sklady
- Sledování množství ujetých kilometrů s vazbou na množství a hmotnost přepravovaného nákladu
- Efektivní činnost pneuservisu i pro externí zákazníky
- Vyhodnocování záznamů o provozu z různých systémů GPS
- Výměna informací a dat s řidiči (fax, SMS, GPRS)
- Sledování spotřeby AdBlue
- Načítání mýta při přechodu hranic pomocí elektronických výpisů
Zpracované případové studie doprava
- NAD 820
- PAPO a TRANSICS
Logistické sklady
Přínosem řešení je přesný přehled o skladovaných položkách co do množství i jejich umístění, přehled o přijatém, ale dosud nezaskladněném zboží, stejně tak o zboží připraveném k expedici.
Vzhledem k tomu, že objednávání skladových položek se provádí na základě výpočtu ze známých požadavků na zboží (kupní smlouvy) k určenému termínu a dalších definovaných vazeb, je možno minimalizovat nepohyblivé zásoby. Lze sledovat i práci manipulantů, požadavky na jednotlivé vozíky, případně operativně měnit jak prioritu tak přiřazení požadavku na jiný manipulační vozík. Velmi výrazně se zrychlí manipulace se zbožím při výdeji i příjmu, neboť manipulant dostává pro svou práci jednoduché a přesné informace, které pouze po provedení potvrzuje jako splněné, jen ve výjimečných případech je mění.
Řešení je aplikovatelné nejen pro obchodní společnosti, ale pro většinu společností, využívajících skladů.
Cílem řešení je využití nových technologií pro:
- Zvýšení efektivity a organizace práce
- Snížení skladových zásob
- Zrychlení odbavování zákazníků a nastavení odbavovacích priorit
- On-line a bezdrátová komunikace
- Garance rozvoje řešení
Personalistika a mzdy
Modul Personalistika a mzdy je součástí komplexního IS AZ.PRO, ve kterém se zpracovávají mzdy všech možných druhú a typů (měsíční, časová, úkolová, podílová, mzda řidičů MKD, tabulkové mzdy pro státní správu atd.)
Samozřejmostí je ON-LINE provázanost s moduly, ve kterých vznikají podklady pro mzdy (výroba, doprava..) a stejně tak opačně po zavední zaměstnance lze k němu vytvářet doklady ve všech modulech (vystavovat pokladní doklady, výdejky, příjemky, mzdové lístky, svěřovat mu majetek …)
Legislativní podpora
Legislativní změny pro českou a slovenskou verzi jsou dodávány v pravidelných aktualizacích a uživatelé jsou o nich informování přímo v rámci IS AZ.PRO.
Použití s externími ERP systémy
Díky použité technologii a kladnému hodnocení uživatelů se modul PAM IS AZ.PRO dodává i jako externí modul pro zahraniční IS typu Navision, MS AXAPTA, SBO, SAP R3, Movex.
I v rámci těchto nasazení je vytvořeno propojení na úrovni databáze na výrobní moduly daných systémů, stejně jako přenosy dat do účetniství, banky atd. (NE exporty a importy textových souborů ale přímo čtení či zápis do dotabáze ERP systému)
Zpracování mezd (Outsourcing)
Naši specialisté zpracovávají na našich serverech mzdové agendy pro střední a větší firmy. Naše specializace je na firmy mající pobočky po célé ČR i SR – obchodní řetězce apod. Samozřejmě zpracováváme i firmy lokalizované na jednom místě.
Mimo zpracování mezd nabízíme zákazníkům i ON-LINE přístup ke svým datům a dokonce umožňujeme i využívat daný systém pro aktivní evidenci personalistiky (lékařské prohlídky, školení, kurzy, smlouvy, šatny, pomůcky ..)
Strojírenská výroba
AZ.PRO Výrobní společnosti je komplexní informační systém určený pro řízení středně velkých a velkých společností. Subsystémy, které obsahuje, zajišťují kvalitní specializované řešení v mnoha oborech. Subsystémy pro řízení výroby jsou určeny především pro výrobu strojní, stavební (OHL ŽS Brno), plastikářskou (Granitol Moravský Beroun), pro výrobu stavebních hmot a prefabrikátů (Prefa Brno). Řešení tedy zajišťuje vše potřebné pro řízení a plánování strojní výroby, stejně jako zajištění technické přípravy.
Technická příprava výroby – TPV
Z pohledu informačního systému slouží funkce TPV pro evidenci a zobrazování konstrukčních a technologických dat ve znakové podobě. Data se dále využívají pro zajištění výroby a rovněž slouží jako podklady pro výpočty kalkulací. Data TPV jsou evidována v čase a rozsah platnosti těchto údajů je určen datem „OD“ „DO“.
- Konstrukční data – představují evidenci údajů o výrobcích, vyráběných dílech a o kusovníkových vazbách mezi nimi a nakupovanými díly.
- Technologická data – zahrnují evidenci hlaviček technologických postupů, evidenci údajů o výrobních operacích, materiálových vazbách, textech operací a výrobních pomůckách k operacím.
- Kalkulace – rozumí se jimi výpočty kalkulací jednotlivých výrobků, které mohou vycházet z dat TPV.
- Změnové řízení – poskytuje podporu pro průběh změny dat od podání návrhu, přes jeho schválení, až po realizaci návrhové změny.
- Tvarové třídění – usnadňuje orientaci v datech subsystému a umožňuje definovat vlastní strukturu třídění pro každý objekt IS.
Plánování výroby
Obsahuje funkce pro plánování výroby strojírenských výrobních společností. Je zaměřeno především na plánování a řízení výrob dílenského a skupinového typu. Činnost mnoha funkcí je možné modifikovat pomocí parametrů. Díky tomu jej lze nastavit tak, aby vyhovoval široké škále výrobních typů od kusové výroby na objednávku, přes montáž na zakázku, až po sériovou a opakovanou výrobu.
- Poskytuje podporu pro zpracování střednědobých a operativních plánů výroby
- Umožňuje přípravu výrobní dokumentace.
Výrobní zakázky – obsahuje funkce pro zpracování plánů na úrovni výrobních zakázek.
Výrobní dokumentace – vytváří a upravuje doklady výrobní dokumentace.
Plánování zdrojů – vychází z konstrukční a technologické dokumentace a slouží především pro oddělení výrobního plánu, poskytuje přehledy o termínové a kapacitní náplni výroby.
Controlling – slouží k vyhodnocení plánovaných i skutečných nákladů zakázky.
Řízení výroby
Obsahuje funkce sloužící především k operativnímu řízení výroby na dílnách. Poskytuje informace mistrům a dispečerům výroby o frontách práce na jednotlivá pracoviště dílny. Umožňuje sledování postupu výroby až do úrovně jednotlivých výrobních operací. Zároveň zajišťuje zpětnou vazbu na plány výroby respektive potřebu výrobních zdrojů. Poskytuje podpůrné informace pro zpracování mezd především v oblasti plnění výkonných norem jednotlivými pracovníky.
- Dílenské řízení – poskytuje informace z operativního plánu výroby o stavu zpracování výrobních zakázek a dávek až do úrovně jednotlivých operací.
- Externí kooperace – slouží především referentům, kteří zajišťují objednávky externích kooperací a přijímají jejich dodávky.
- Mezioperační sklad – poskytuje přehled o dílech (polotovarech) uložených do skladu MOS.
- Neshodná výroba – je modul, určený ke sledování neshodných výrobků.
Systém jako celek je vybaven servisními moduly pro workflow, práci s podnikovými dokumenty, správu systému, komunikace a integraci s externími SW aplikacemi.
Při rozvoji řešení je kromě spolupráce s výrobními podniky nezanedbatelná spolupráce i s akademickou oblastí, nejen při výměně znalostí a zkušeností. Aktivní spolupráce je v tomto směru s Českým vysokým učením technickým v Praze.
Řešení AZ.PRO Strojní výroba je popsáno také v publikaci Řízení výroby a nákupu (Tomek, Vávrová – Grada 2007).
Stavební výroba
AZ.PRO Stavební společnosti je systém, který podporuje všechny procesy stavební a investiční činnosti od marketingových aktivit po vyhodnocení hospodaření zakázek a projektů.
Je základem kvalitního informačního systému stavební společnosti a společnosti zabývající se investičními akcemi.
Je systém specializovaný na komplexní podporu řízení stavební projektů a je trvale rozvíjen na základě zkušeností z velkých stavebních a investičních společností
- Komplexní řešení – Podpora všech procesů velkých stavebních a investičních společností
- Integrace se systémy pro tvorbu rozpočtů – Komunikace se všemi běžnými systémy (Callida, WINKROS, BuildPower aj.)
- Otevřenost – Možnost integrace s dalšími systémy a nástroji zákazníka
- Flexibilita – Přizpůsobení specifickým požadavkům prostřednictvím parametrizace a zákaznických úprav
- Podpora workflow – Zpracování nabídek a zakázek a souvisejících podkladů je podporováno systémem termínovníků, které umožňují plánovat úkoly uživatelům a kontrolovat stav jejich plnění
- Moderní technologie – Používání standardních technologií, které mají zaručenu kontinuitu a další rozvoj
Výroba prefabrikátů
Řešení „Výroba prefabrikátů“ je určeno pro společnosti všech velikostí a to jak pro zakázkovou tak pro malosériovou nebo velkosériovou výrobu. Svým rozsahem řešení „Výroba prefabrikátů“ pokrývá potřeby společností zabývajícími se výrobou prefabrikátů z nejrůznějších materiálů (betonových, kompozitních, recyklovaných apod.) a výrobků podobného charakteru.
Z pohledu požadavků na informační systém jsou charakteristické pro toto odvětví evidence výrobních materiálových receptur dle technologických norem, sledování výroby polotovarové směsi a jejího rozdělení mezi jednotlivé výrobky, sledování skutečné spotřeby základních materiálových surovin. Existuje i celá řada dalších specifik, kterými se vyznačuje toto odvětví.
Toto řešení umožňuje rychle a efektivně plánovat, řídit a kontrolovat dílčí činnosti i chod celé společnosti a významně tak přispívá ke zvýšení prosperity, stability a konkurenceschopnosti našich zákazníků. Významným přínosem je také hlídání nákladů a zamezení zbytečným finančním a časovým ztrátám.
Funkcionalita řešení „Výroba prefabrikátů“ pokrývá kompletně celý koloběh od zadání do výroby, přes plánování a řízení výroby až po expedici hotových výrobků. Hlavní moduly jsou následující:
- Zadání a správa výrobních materiálových receptur
- Technická příprava výroby
- Kalkulace výrobku
- Zajištění materiálu pro výrobu
- Sledování toku a recyklace odpadů
- Kapacitní plánování výroby
- Optimalizace využití výrobních a ostatních kapacit
- Sledování rozpracovanosti zakázek
- Řízení jakosti
- Napojení na výrobní stroje a zařízení
- Hlášení operací a hotové výroby přes terminály
- Podpora balení a expedice výrobků
- Finanční sledování rozpracované výroby
- Porovnání plánovaných a skutečných kalkulací
- Controllingové a manažerské funkce
Manažerské pohledy
Obecně se dá říci, že jednotlivé tabulky a přehledy potřebné pro řízení společnosti jsou součástí jednotlivých modulů komplexního řešení. Každá společnost je ovšem specifická a proto i manažerské přehledy jsou u každého našeho zákazníka nastaveny podle jejich představ a potřeb. Standardní postup při definici daných sestav a konečné podoby daného manažerského submodulu je součástí analýzy, kde jsou definovány a upřesněny požadavky a potřeby dané společnosti.
Výhodou, kterou tento způsob přináší, je v možnosti postupného odkrývání. Znamená to, že při zpuštění sestavy zařazenou v manažerských přehledech, v prvním okamžiku je dostačující stručný náhled. Při konkrétním zaměření na dílčí údaj je možné si jednoduchým způsobem rozkrýt danou oblast do větší podrobnosti, a tak dojít až k úrovni zadávaných dat, bez potřeby hledání těchto dat v jiných aplikacích či dokonce papírových formách záznamů.
Níže uvedený přehled je pouze příkladem toho, jaké jsou možnosti nastavení modulu. Konkrétní náplň dané agendy je nastavována podle konkrétních specifik zákazníka.
Některé vybrané pohledy
Oblast EKONOMIKY
- Přehled aktuálních stavů na bankovních účtech
- Saldokonto dodavatelů
- Saldokonto odběratelů
- Rozvaha (státní výkaz)
- Výkaz zisků a ztrát (státní výkaz)
- Časová struktura závazků
- Aktuální tržby
- Časová struktura pohledávek
- Sestavy stavu majetku
- Rekapitulace závazků
- Výkaz hospodaření za divizi (po období)
- Párování bankovních výpisů
Oblast SKLADU
- Graf skladových zásob za období
Oblast DOPRAVY
- Přehled vozidel
- Pojištění vozidel (pojištění vozidel, pojistné události, přehled plateb pojištění)
- Vyhodnocení souprav – cross
Dlouhodobý majetek
Umožňuje evidenci dlouhodobého majetku a drobného majetku firmy, provádění pohybů s majetkem, odpisování majetku a sledování vlastností majetku.
Dlouhodobý majetek
Evidence dlouhodobého majetku
- pořízení karty majetku s automaticky či ručně přiděleným číslem
- identifikace majetku se základními evidenčními údaji
- nastavení odpisové skupiny, nastavení účetních a daňových odpisů, výběru účetních předpisů atd.
Pohyby dlouhodobého majetku
- provádění změn na kartě, včetně vyřazení majetku, evidenčníchzměn a mimořádného účetního odpisu
- součástí pohybu je zaúčtování a zápis do historie pohybů majetku
- druhy pohybů jsou přednastaveny, lze je uživatelsky doplňovat
- sledování technického zhodnocení
- možnost provádění hromadných změn
- tisk protokolů k jednotlivým pohybům
Účetní uzávěrka dlouhodobého majetku
- hromadné účetní odpisy majetku k zadanému datu, které jsou vypočítávány z celkové částky ročních účetních odpisů s přesností na den nebo speciálně podle nastavení uživatelem
- lze nezávisle pozastavit jak účetní, tak daňové odpisy na jednotlivých inventárních kartách
Roční uzávěrka dlouhodobého majetku
- funkce provádí roční uzavření pohybů majetku, dopočet účetních odpisů k termínu roční uzávěrky, které nebyly provedeny
- nastavení daňových odpisů a provedení daňových odpisů
- možnost provedení mimořádné daňové závěrky během roku ke zvolenému roku (fúze, štěpení, hospodářský rok)
Vlastnosti
- zobrazuje ke konkrétnímu vybranému majetku (kartě) evidované vlastnosti, např. rozměry, hlučnost, výrobní číslo apod., podle definice uživatele v číselníku vlastností
Historie pohybů dlouhodobého majetku
- funkce umožňuje zobrazení všech pohybů s daným dlouhodobým majetkem, které byly provedeny v modulu dlouhodobý majetek, i návrat do takto zaznamenaných stavů
Sestavy umožňují uživateli vytvářet přehledy o:
- provedených pohybech s majetkem
- přehledy odpisů
- stavy majetku
- inventurní sestavy a další
- tisk evidenčních štítků a tisk štítků čárového kódu
Generátor sestav
- umožňuje modifikovat položky, které budou v uživatelem požadované sestavě zobrazeny.
- výstupy mohou být prezentovány i v grafické podobě a lze je k určitým časovým okamžikům, jako je např. konec roku, dělat i zpětně.
- sestavách lze uvádět i budoucí daňové a účetní odpisy
- součástí sestav jsou i podklady pro audit majetku včetně zápočtu poloviny daňových odpisů u vyřazeného majetku apod.
Operatovní evidence (drobný majetek)
je evidence drobného majetku, který není evidován v účetnictví (je odepsán při pořízení).
Pohyby drobného majetku
- funkce provádí jednotlivé pohyby s drobným majetkem, tj. zaevidování majetku, evidenční změny a vyřazení majetku
- lze provádět také hromadné pohyby s vybraným souborem karet majetku
- změny v kartě drobného majetku se neúčtují, ale změny jsou ukládány do historie pohybů s drobným majetkem
Historie pohybů drobného majetku
- funkce umožňuje sledování veškerých změn v kartě drobného majetku, které byly provedeny s drobným majetkem.
Vlastnosti
- zobrazuje ke konkrétní vybrané kartě drobného majetku evidované vlastnosti, např. rozměry, hlučnost, výrobní číslo apod., podle definice uživatele v číselníku vlastností.
Sestavy drobného majetku vytvářejí přehledy o:
- kartách drobného majetku
- pohybech
- vyřazení majetku
- inventurní sestavy apod
- tisk evidenčních štítků a tisk štítků čárového kódu
Půjčovna majetku
Je součástí modulu dlouhodobý majetek, je zaměřena na evidence výpůjček a návratů, fakturace a účtování položek evidovaných jak v dlouhodobém majetku, tak v operativní evidenci, i v materiálu ve skladu.
Evidence výpůjček
- položky, které se vypůjčí se zaevidují komu byly půjčeny, mohou být interní (v rámci společnost) nebo externí, zadá se množství a vybere se předem stanovená sazba, která pak může sloužit pro následnou fakturaci
Evidence návratek
- zaeviduje navrácené položky, délku vypůjčení, k jedné výpůjčce může existovat více návratek
Stav půjčovny
- umožňuje jednoduchou evidenci stavu položek evidovaných v půjčovně, množství položek na stavu, vypůjčených a vrácených
Fakturace za nájem
- ve vazbě na modul faktur vydaných vystaví fakturu externímu odběrateli za vypůjčené položky dle stanovené sazby a délky vypůjčení
Prodej a fakturace
- umožňuje položky evidované v půjčovně i přímo prodat, vytvoří se tzv. prodejka a na základě ní se vystaví odběrateli faktura, která se automaticky vytváří v modulu vydaných faktur.
Údržba majetku
Je samostatný modul, který má vazbu na modul dlouhodobý majetek, je zaměřen na údržbu evidovaného majetku a sladování nákladů údržby.
Pasportizace objektů
- evidence měřidel, sledování jejich stavu, kalibrace, kontroly …
- každému měřidlu se vytvoří karta měřidla (tzv.pasport), na které je kompletně specifikován, sledují se kalibrace, pravidelné kontroly, evidence výpůjček.
- sestavy vytváří různě definované sestavy, které informují o stavech evidovaných měřidel.
Operace údržby
- jsou dílčí úkony, které definujeme na kartě operace
- stanovuje se množství materiálu, mzdových nákladů a ostatních nákladů pro provedení úkonu a tím vzniká cena dané operace.
Zakázky údržby
- jsou v principu souhrnem již definovaných operací údržby vztahující se ke konkrétnímu objektu údržby v konkrétním čase
- sledování stavu a průběhu zakázky
- sledování nákladovosti zakázky
Hlášení poruch
- evidence vzniklých poruch – slouží i jako podklad k vytvoření neplánované zakázky údržby.
Ekonomika
Modul Ekonomika zpracovává veškerou ekonomickou a finanční agendu firmy na jednom místě.
Je rozdělen na podmoduly podle činností:
- Faktury přijaté – dodavatelské
- Banka
- Pokladna
- Faktury vydané – odběratelské
- Vymáhání pohledávek – upomínky, úroky z prodlení
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zápočty
- Interní faktury
- Ostatní závazky a pohledávky (splátkové kalendáře)
- Výrobní účtárna
- Vnitrobanka
- Definice sestav – generátor sestav s využitím obratů a zůstatků na účtech
Číselníky ekonomiky
Nastavení číselníků ekonomiky je nutné pro práci s modulem Ekonomika, včetně využití i v jiných modulech: Prodej, Nákup, PaM,…
Mezi číselníky ekonomiky patří např.:
- Účetní rozvrh – zadávání potřebných syntetických a analytických účtů, včetně jejich vazby na předdefinování potřebných kontací, možnost nastavit povinnost sledování účtování na střediska případně zakázku nejen na výsledkových účtech (tř. 5, 6, 8, 9).
- Číselník daňových klíčů – s možností nastavení řádku výkazu DPH a souhrnného hlášení, evidence sazeb DPH ostatních států Evropské unie – podklad pro vratky DPH.
- Číselník sankčních strategií – možnost přednastavení sankčních úroků pro výpočet úroků z prodlení
Modul Faktury přijaté
- Zadávání jednotlivých dodavatelských faktur, na položkách rozdělování na základ DPH a DPH (vstup pro podklad pro vykazování DPH a v případě evidence DPH pro ostatní státy podklad pro vratky DPH z ostatních států EU).
- Spojování se zálohovými fakturami (i daňovými doklady), vazby s příslušnými dobropisy (kompenzace), blokování částky na fakturách, splátkový kalendář (platební podmínky) – rozdělení úhrad faktur na určité časové úseky.
- Účtování položek faktur, hromadně i jednotlivě s možností rozúčtování na víc položek (středisek, zakázek) najednou.
- Zobrazení jednotlivých úhrad na příslušných fakturách, automatické prominutí úhrad (haléřových nedoplatků / přeplatků).
- Z karty faktury možno zobrazit přímo doklad úhrady, doklad příjemky, účetní doklad aj.
- Možnost vytvoření položek faktur využitím podkladů z jiných modulů (například vazba na modul Doprava – nákupy a čerpání PHM na platební karty – vazba číslo platební karty – poznávací značka auta – číslo zakázky).
- Možnost vytvoření položek faktur importem z předefinovaného souboru v Excelu.
Sestavy: Kniha přijatých faktur, Saldokonto dodavatelů- automatické zobrazování i v cizích měnách, Rekapitulace závazků, Zálohové faktury (uhrazené i neuhrazené), Přehled podle uhrazení a stavu aj.
Modul Banka
- Zpracování veškerých elektronických komunikací do/z banky – vystavení příkazu k úhradě, vytvoření souborů pro banky (KB, ČSOK, Homebanking a jiné) i elektronické příkazy do zahraničí.
- Příkazy k úhradě: při vytvoření příkazu k úhradě automaticky nabídka faktur, vystavených dobropisů, ostatních závazků a pohledávek (např. leasingy, splátkové kalendáře).
- Příkazy k úhradě – sloučené s automatickým odesláním e-mailu příslušným partnerům – oznámení, které faktury tvoří tento sloučený příkaz k úhradě.
- Možné ruční zadávání položek příkazu k úhradě s automatickým výběrem bankovních účtů partnerů.
- Systém umožňuje i částečné úhrady faktur.
- Bankovní výpisy: nahrávání bankovních výpisů pomocí automatické komunikace s bankami.
- Vyhledávání potřebných údajů v bankovních výpisech dle zadaných parametrů.
- Automatické párování položek bankovního výpisu – hromadně i po jednotlivých položkách.
- Rozdělování jednotlivých položek bankovního výpisu je možné na základě zadávaného variabilního symbolu, automaticky ze sloučeného platebního příkazu nebo také hromadné rozdělení dle nabídky faktur dle zadaných parametrů.
- Okamžitý výpočet kursového rozdílu u spárovaných částek s následným zaúčtováním kurzového rozdílu k jednotlivým spárovaným fakturám.
Sestavy: přehled okamžitého stavu na účtech, sestavy bankovních výpisů, příkazů k úhradě a další…
Modul Pokladna
- Vedení neomezeného množství pokladen (tuzemská, zahraniční) a jejich měn.
- Zadávání pohybů pokladen: zadání jednotlivých dokladů s automatickým rozpočtem na základ DPH a DPH při jednoduchých daňových dokladech.
- Možnost zadávání hromadného pokladního dokladu.
- Evidence sledování vydaných a vrácených provozních záloh.
- Při úhradě faktury pokladním dokladem zjednodušené zadání pokladního dokladu s automatickým dohledáním částky faktury, možnost i částečné úhrady faktury.
- Párování pokladních dokladů – úhrady faktur (závazků a pohledávek), u pokladen v cizí měně automatický výpočet kurzového rozdílu k jednotlivým fakturám s následným zaúčtováním vypočítaného kurzového rozdílu.
- Účtování pokladních dokladů jednotlivě i hromadně.
- Pro využití modulu Doprava je vytvořen speciální modul pro výdej záloh řidičů, jejich vyúčtování s vazbou na modul Práce a mzdy a možnost převedení zbytku záloh z jednotlivé jízdy na druhou nebo vyúčtování těchto jízd formou úhrady na bankovní účty pracovníků.
Sestavy: Pokladní kniha dle různých kriterií, Výčetka platidel, Přehled pokladních dokladů, Sestava nevrácených provozních záloh aj.
Modul Faktury vydané
- Vytváření odběratelských faktur s automatickým výpočtem DPH podle příslušných sazeb i v cizích měnách, zálohové faktury, daňové doklady na přijatou platbu, dobropisy atd.
- Spojování se zálohovými fakturami (i daňovými doklady), vazby s příslušnými dobropisy (kompenzace), splátkový kalendář (platební podmínky) – rozdělení úhrad faktur na určité časové úseky.
- Tisky faktur v předdefinovaných jazykových mutacích.
- Tisky faktur s možností přímo výstupu ve formátu PDF a okamžitého odeslání příslušnému partnerovi.
- Účtování dle položek faktur, možnost rozúčtování na víc položek najednou (např. středisko, zakázku, účty) při zaúčtování faktur, automatické účtování více faktur najednou.
- Zobrazení jednotlivých úhrad na příslušných fakturách, automatické prominutí úhrad.
- Možnost vytvoření vydaných faktur automaticky i v jiných modulech, např. Modul Nákup – prodej ze skladů na fakturu, Modul Prodej – přímo vytvoření faktury z objednávek prodeje, Modul Doprava – přímo vytvoření faktur z objednávek nebo tzv. stazek.
- Lze vytvořit automaticky opravné položky k vystaveným pohledávkám ve smyslu zákona o rezervách, jak zákonné tak i opravné položky účetní s využitím předdefinovaných kontací k jednotlivým druhům pohledávek.
Sestavy: Kniha vydaných faktur, Saldokonto odběratelů – automatické zobrazování i v cizích měnách, Rekapitulace pohledávek, Přijaté platby (zaplacené zálohyzdaněné) aj.
Vymáhání pohledávek
Upomínky:
- Vystavování různých druhů upomínek – předdefinované vlastní typy upomínek (např. 1. upomínka, 2. upomínka, Právní vymáhání.
- Vlastní texty v předem definovaných jazycích – například anglicky, německy, slovensky atd.
- Tisky upomínek jednotlivě / hromadně s možností okamžitého odeslání příslušnému partnerovi.
- Hlídání již vystavených upomínek – úhrady.
Sestavy: Přehled uhrazených / neuhrazených upomínek, možnost opakovaného tisku atd.
Úroky z prodlení:
- Úroky z prodlení (penalizační faktury) je možno vystavit i z uhrazených po splatnosti s možností různých procent penalizace nebo i pevné částky. Lze si dopředu nadefinovat číselník sankcí a toto přímo použít do vydaných faktur.
- Přehled vystavených upomínek i úroků z prodlení přímo na jednotlivých fakturách.
Modul Daň z přidané hodnoty
- Formulář Přiznání k dani z přidané hodnoty pro měsíční nebo čtvrtletní plátce DPH dle současné legislativy včetně možnosti elektronického výstupu (Daňový portál / Datová schránka).
- Formulář Souhrnné hlášení k dani z přidané hodnoty dle současné legislativy včetně povinnosti elektronického výstupu (Daňový portál / Datová schránka).
- Sestava faktur, které jsou obsahem Souhrnného hlášení.
- Sestava k doložení daňové povinnosti za jednotlivé sazby daně z přidané hodnoty.
- Kontrolní sestavy správnosti vypočteného základu DPH a DPH v jednotlivých modulech – dle různých výběrů.
- Podporujeme i slovenskou legislativu plně dle legislativy Slovenské republiky včetně tisku formulářů i elektronického výstupu Souhrnného hlášení.
- Podklady pro tento modul jsou vytvářeny automaticky z jednotlivých modulů při zaúčtování dokladů – nastavením vazby přímo na jednotlivé účty pro účtování DPH je zajištěna kontrolní vazba na správné vykazování a účtování daně z přidané hodnoty.
Modul Účetnictví
- Možnost vytváření interních účetních dokladů – pro případy účtování, které nejsou obsaženy v prvotních dokladech.
- Přehled a kontroly a možné opravy účetních dokladů vzniklých z prvotních dokladů (Banka, Pokladna, Přijaté a Vydané faktury atd).
- Do tohoto modulu vstupují ostatní účetní doklady vzniklé v ostatních modulech AZ.PRO – modul Práce a mzdy, modul Nákup, modul Doprava atd., uzávěrka skladů v modulu Prodej atd.
- Možnost oprav účetních dokladů v modulu Účetnictví.
- Možnost částečných měsíčních závěrek.
- Automaticky prováděná roční uzávěrka účetního období s automatickým nastavením počátečních stavů příštího období.
- Rozvaha a Výkaz zisků a ztrát dle platné legislativy s výstupem do Excelu.
- V podmodulu Definice sestav lze nadefinovat tzv. uživatelské sestavy – využití stavů a pohybů na jednotlivých účtech – např. podklad pro CASH FLOW, výpočet Přidané hodnoty…
Sestavy: Hlavní kniha, Obratová předvaha, Obraty jednotlivých účtů, Účetní deník, Výkazy hospodaření, Rozvahy vnitropodnikové, Stavy účtů s rozpadem až do prvotních dokladů, Zakázkový list.
Možnost vytvoření vlastních uživatelských sestav na základě pohybů a zůstatků na účtech.
V celém modulu Ekonomika je samozřejmostí zadávání údajů v cizích měnách s automatickým přepočtem do tuzemské měny dle zadaného kurzu denního / pevného.
- možnost automatického denního načítání kurzovního lístku z Internetu – Česká národní banka, pro Slovenskou republiku- Evropská centrální banka.
Modul Zápočty
- Vytvoření zápočtu (vlastního, cizího, avisa) i v cizích měnách, dvoustranného i vícestranného, s možností automatické nabídky příslušných závazků a pohledávek.
- Možnost vytvoření tzv. cizoměnového zápočtu (většinou CZK a EUR).
- Automatický zápis do úhrad i proúčtování úhrad zápočtem, včetně automatického výpočtu kursových rozdílů při provádění zápočtu v cizí měně.
- Nabídka obchodních partnerů vhodných pro zápočet se zobrazením příslušných závazků a pohledávek.
- Tisky zápočtů i v anglickém a německém jazyce.
Modul Interní faktury
- Modul slouží k vystavování, evidenci, zaúčtování, tiskům a přehledovým sestavám interních faktur mezi divizemi nebo středisky organizace.
- Zaúčtování se provádí analogicky s přijatými a vydanými fakturami, přičemž navržené zaúčtování faktury lze před konečným potvrzením upravit.
Sestavy: umožňují vytvářet přehledy interních faktur.
Modul Ostatní závazky a pohledávky
- Obsahuje funkce pro sledování závazků a pohledávek, které vznikají na základě jiných finančních operací, ve vazbě na peněžní ústavy jinak, než příjmem či vystavením faktury (nájemní smlouvy, odvody daní, pojistného apod.).
- Evidence splátkových kalendářů (např. leasingy automobilů atd) – automatické pořízení dalších splátek z první splátky – měsíční, čtvrtletní atd.
- Rozpis splátky na základy DPH a DPH je zajištěn analogicky jako u faktur rozpisem na položky, současně s tímto rozpisem se automaticky tyto údaje zapisují do modulu DPH, kde vstupují do zpracování výkazu DPH při jeho pořizování.
- Lze zobrazit nebo vytisknout informace o saldu jednotlivých dodavatelů či odběratelů v celkových částkách i detailně dle jednotlivých závazků a pohledávek k aktuálnímu datu nebo zpětně k libovolně zvolenému datu.
- Možnost vytištění upomínek, pokusu o smír a přihlášení ostatních pohledávek pro dlužníky tuzemské či zahraniční.
- Lze vytvořit opravné položky k ostatním pohledávkám ve smyslu zákona o rezervách, jak zákonné tak i opravné položky účetní.
Modul Výrobní účtárna
- Zjišťuje a zpracovává informace z nedokončené výroby a neshodné výroby.
- Do tabulky Nedokončená výroba se zapisují všechny náklady spojené s výrobou výrobků a tržby za hotové vyfakturované výrobky (tj. průběžná nebo měsíční aktualizace NV). Po měsíční aktualizaci se provede tzv. uzavření období, tj. náklady a tržby z NV se připočítají k počátečním zůstatkům NV (tj. NV za minulá období) a provede se zaúčtování nákladů a tržeb z tabulky NV.
- Do tabulky Neshodná výroba se zapisují všechny náklady spojené s výrobou neshodných kusů (tj. průběžná nebo měsíční aktualizace). Po měsíční aktualizaci provede se zaúčtování nákladů z tabulky Neshodná výroba.
- Na základě předdefinovaných kontací lze provést při uzávěrce měsíce automatické proúčtování nedokončené výroby na jednotlivé zakázky nebo lze vytisknout podkladovou sestavu pro zaúčtování nedokončené výroby.
- Modul obsahuje množství sestav dle různých hledisek jak pro Nedokončenou tak pro Neshodnou výrobu.
- Vzhledem k různým požadavkům jednotlivých zákazníků je tento modul upravován pro každého zákazníka samostatně.
Modul Vnitrobanka
- Umožňuje sledovat, jak jsou rozděleny celkové finanční prostředky podniku uložené na účtech u peněžních ústavů mezi jednotlivé organizační jednotky (divize).
- Lze zavést účty pro jednotlivé divize i účty centrální, o kterých lze pořizovat přehledy dle různých třídění s možností poskytnutí detailních informací o účtu.
- Převody mezi účty se ve většině případů generují automaticky na základě operací typu externí platba, příjem interní faktury, zápočet, poskytnutí úvěru, realizace splátek úvěru, výpočet úroků a sankcí, poskytnutí termínovaných vkladů apod.
- Vazba modulu vnitrobanky na peněžní ústav spočívá v napojení na informace, které se do peněžního ústavu přenášejí (příkazy k úhradě) a které se z peněžního ústavu přijímají (výpisy z účtů).